Introduktion af barselkvinde i kirken efter
overstået fødsel var indtil 1754 en tvungen ceremoni i Danmark. Før
reformationen i 1536 var kvinden blevet betragtet som uren efter
fødslen og skulle af samme årsag holde sig hjemme de første fem til
seks uger. I denne periode, hvor kvinden "lå uden kirken", var hun
et nemt offer for djævelen. På dagen, hvor hun skulle introduceres,
drog hun til kirke med sit æresfølge af kvinder, der beskyttede
hende på vejen. Uden for kirken blev hun mødt af præsten, der
stænkede hende med vievand og rakte hende et tændt vokslys (slukket,
hvis barnet var dødt), afsagde nogle bønner og ledte hende herefter
ind i kirken, hvor barselkvinden og hendes følge "ofrede". Offeret
var en betaling til hhv. præst og degn.
Efter reformationen var der megen polemik
omkring ceremonien, som nogle ønskede afskaffet, da den jo havde sit
udgangspunkt i Det Gamle Testamente, Tredje Mosebog (12. kap. "Om
barselkvinders urenhed"). Man enedes dog om at beholde ritualet i
stærkt revideret form og med klar afstandstagen fra opfattelsen af
kvinden som uren efter fødsel - skønt denne opfattelse holdt sig
mange steder i befolkningen.
I kirkebøger kan i stedet for introduktion
stå, at hun indledes eller at hun introduceres. Efter 1754
forekommer endvidere udtrykket "indlyst".
I Christian 5's Danske Lov (2-8-9) anføres
"Præsterne skulle formane Barselqvinderne til Bøn og Paakaldelse for
deris Foster, saa og at de sig indeholde i fem, eller sex, Uger
efter deris Barnefødsel, efter hvilken Tid de skulle holde deris
Kirkegang, dog Egteqvinder alleene ledis i Kirken af Præsten, hvor
det hidindtil haver været brugeligt". I følge Kirkeritualet af 1685
skulle kvinden møde i våbenhuset og vente her, mens gudtjenesten gik
i gang, indtil præsten kom ned til våbenhuset, og, stående lige
inden for kirkedøren overfor kvinden, holdt en kort tale til hende,
bad en bøn, hvorefter hun blev ledt ind i kirken - heraf ordet
"indlede" - til hendes vante plads i menigheden.
Kgl. reskript af 8. nov. 1748 fritog kvinder
"af caracteer", dvs. hustruer af personer af rang, for introduktion,
og endnu et Kgl. reskript af 22. nov. 1754 fritog nu alle kvinder.
Dog så kirken helst, at introduktion bibeholdtes de steder, ritualet
stadig var almindelig skik og brug. Derfor bringer 1754-reskriptet
tillige en anvisning på et forenklet ritual, hvorved kvinden kunne
vælge blot at blive indlyst fra prædikestolen, efter endt prædiken.
Introduktion blev mere og mere sjældent i
løbet af 1800-tallet, men enkelte introduktioner har fundet sted
helt ind i 1900-tallet.
Et indtryk af skikken kan man få ved at
betragte Christen Dalsgaards maleri fra 1860, "En Kones højtidelige
Kirkegang efter barselsfærd".
Kvinden introduceres her efter det gamle
1685-ritual, hvor en præst står i døren og tager imod barselkvinden,
der venter i våbenhuset omgivet af ledsagende kvinder.